måndag 10 september 2012

Inlägg 16: I vilket en amerikansk klassiker får en svensk twist

Innan crimson blev min färg så var det limegrönt som hade den position. Jag hade t.o.m mina väggar målade limegröna. På min studentmottagning gjorde mamma därför en klassisk amerikansk dessert-key lime pie. 12 år senare så hittar jag en svensk variant på den-en lingonpaj.

Jag bakade den och det är enkelt-lite som en cheesecake men man bakar fyllningen också. Bjöd mina vänner Do och Lady Glatem på den-jag var baksugen och de bad mig ta med någonting till fikat. Tänkte inte förrän efteråt på hur bra lingonpajen passade-Do Glatem är har amerikansk påbrå och är född och uppvuxen i Sverige. Receptet sade att det skulle vara grädde till-men jag tycker att den krämiga fyllningen står bra på egna ben och Lady Glatem tyckte att den var god men mäktig så det behöver ni bara göra om ni verkligen vill.

Vill ni också baka lingonpaj hittar ni receptet här.

Inga kommentarer: