onsdag 1 januari 2014

Nyårslöften och kraftfull kladdkaka

Mitt nyårslöfte i år handlar om mat. Att jag ska laga mer mat från grunden och att den mat som hittar hem till mig ska bli använd. Det är något som alla kan göra, oavsett inkomst och matvanor. Att så lite mat det bara går slängs. Tyvärr så har jag märkt en negativ trend på den punkten, och det kändes som en bra och konkret sak att ta som nyårslöfte.

När det gäller att laga mer mat från grunden så innefattar det inte bara mat, utan också bröd, desserter, tillbehör och kryddblandningar. Goron gav mig en glassmaskin i julklapp och den ser jag fram emot att testa. Det blir en del tacos hemma så jag planerar att blanda egen tacokrydda.

Fungerar detta så hoppas jag att det blir en win-win situation. Vill leva och äta mer hälsosamt, och ska jag ta hand om all mat så måste jag ju tänka på vad jag köper hem.

Kan också meddela att jag har nu lärt mig att vit kladdkaka är ett kraftfullt vapen. Den kan nämligen användas för att smälta även ganska tuffa karlar. Den kommer jag deinitivt att baka igen. Inte svår att göra och mycket god. Nästa gång blir det nog med hemgjord glass.

I nästa inlägg skriver jag om det första jag tillagade 2014

Inga kommentarer: